Co jest lepsze do ćwiczeń dla osób chorych na otyłość – orbitrek czy rower stacjonarny? To zależy od kilku czynników, m.in. celu nadrzędnego, który wyznaczamy treningowi, schorzeń współwystępujących oraz indywidualnych ograniczeń w stosowaniu przyrządów wspomagających aktywność ruchową – mówi Elżbieta Zapała, koordynator programów aktywności ruchowej Fundacji OD-WAGA, instruktorka fitness i nordic walking.

Orbitrek (zwany również trenażerem eliptycznym) to urządzenie wykorzystywane do tzw. treningu cardio. Celem takiego treningu jest spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej, dotlenienie organizmu oraz zwiększenie jego wydolności. Ćwicząc na orbitreku angażujemy wszystkie partie ciała, zarówno dolne jak i górne. Trening na orbitreku ma także cechy treningu siłowego, który pomaga rozwijać siłę mięśni oraz zwiększać ich wytrzymałość. Plusem ćwiczenia na tym urządzeniu jest równomierne obciążenie mięśni ramion i przedramion, nóg, pośladków, pleców i klatki piersiowej.

Na orbitreku pracujemy rękami i nogami w naturalnej, wyprostowanej pozycji takiej jak podczas chodzenia. To oznacza, że ćwiczymy w pozycji komfortowej, w której nie grożą nam odcinkowe przeciążenia organizmu. Warto zaznaczyć, że ruchy wykonywane na orbitreku imitują bieg narciarski, podczas którego nogi poruszają się, ale jednocześnie cały czas są „dolepione” do urządzenia, co powoduje mniejsze obciążenie stawów niż np. podczas marszu, biegu na bieżni. Ćwiczenia na orbitreku porównywane są również do marszu z kijkami po płaskim terenie czyli nordic walking.

Trening na orbitreku z odciążeniem stawów jest dobrym rozwiązaniem dla osób, u których siła mięśniowa jest osłabiona. Jest to urządzenie dobre dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z treningami, dla tych, które wracają do aktywności fizycznej po dłuższej przerwie i potrzebują czasu by „zaadaptować” organizm do wysiłku, oraz osób z nadwagą i otyłością, które chcą zaangażować całe ciało do pracy.

Rower stacjonarny również wykorzystywany jest do treningu cardio. Ćwicząc na rowerku angażujemy głównie mięśnie ud, łydek, dolnej partii pleców, a także – co może wydać się dziwne - ramion, które są odpowiedzialne za stabilizację ciała ćwiczącego. Trening na rowerku jest stosowany głównie w celu poprawy kondycji, wydajności układu krążenia i płuc oraz redukcji masy tkanki tłuszczowej. Plusem tego urządzenia jest to, że można na nim zacząć trening w każdym momencie, niezależnie od wieku i kondycji .

Przy zakupie orbitreka należy kierować się przede wszystkim wagą jego użytkownika, ponieważ maksymalne obciążenie, któremu może być poddany ten sprzęt jest mniejsze niż w przypadku rowerka. Orbitrek jest większy niż rower treningowy. Warto też przy wyborze modelu orbitreka zwrócić uwagę na możliwość regulacji długości kroku by móc go dostosować do możliwości fizycznych ćwiczącego. Niestety, orbitreki cenowo są droższe niż rowery.

Przy zakupie rowerka należy zwrócić uwagę na model. Istnieją 2 typy: rowerek pionowy przypominający zwykły rower oraz rowerek poziomy, który ma pedały umieszczone na przodzie urządzenia, a ćwiczy się na nim w pozycji półleżącej. Przy zakupie rowerka stacjonarnego należy przyjrzeć się uważniej możliwościom regulacji pedałów i siedziska (głównie jego wysokości) oraz materiału, z którego wykonane jest siodełko. To drugie ma ogromne znaczenie dla komfortu – chodzi o to by ćwiczyć z przyjemnością, a nie po zakończonym treningu ubolewać nad niewygodą spowodowaną złym profilem siodełka niedostosowanego do naszych warunków. Rowerek jest tańszy niż orbitrek i zajmuje mniej miejsca.

Zarówno orbitrek jak i rowerek powinny mieć licznik monitorujący postęp treningu oraz pulsometr. Pulsometr pomoże w ocenie intensywności treningu, czyli kontroli wysiłku, pracy serca i jego obciążenia w danym momencie, a także pozwoli na racjonalne planowanie treningu.

Przy wyborze orbitreka i rowerku nie kierowałabym się aż nadto marką producenta, ale funkcjonalnością danego urządzenia i indywidulanymi możliwościami motorycznymi. Ważne są też parametry techniczne związane z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem (maksymalna waga użytkownika) orbitreka i rowerku. Kolejną cechą, związaną także z obciążeniem sprzętu – jest jego stabilność na podłożu. Należy to sprawdzić podczas użytkowania, aby nie mieć problemów z tym, że sprzęt „ślizga się” na podłodze. Polecam i gorąco zachęcam - jeśli jest oczywiście taka możliwość w miejscu, w którym dokonujemy zakupu - by przetestować sprzęt, który mamy zamiar kupić.

Jesteśmy z Wami każdego dnia – Magda Gajda z OD-WAŻNYM Zespołem

>>

Wolskie Dni Seniora 2014 to cykl wydarzeń zdrowotnych, społecznych i kulturalnych dla najbardziej dojrzałych mieszkańców warszawskiej dzielnicy Wola i ich gości.

>>

Na tradycyjny „KERCELAK”, jedyną taką imprezę w Warszawie, zaprasza Urząd Dzielnicy Wola – Partner Fundacji OD-WAGA. „KERCELAK” odbędzie się 27 września, w sobotę, w godzinach od 11:00 do 22:00 na zrewitalizowanym deptaku ulicy Chłodnej.

>>

Ze względu na wiele ograniczeń fizycznych, m.in. ze strony układów krążenia i kostno-stawowego oraz emocjonalnych (m.in. wstyd przed ćwiczeniem w miejscu publicznym - siłowni, basenie, fitness klubie itp.), aktywność sportowa osób chorych na otyłość olbrzymią (BMI 40+) może być ograniczona. Nie znaczy to, że nie powinny one trenować.

>>