Ze względu na wiele ograniczeń fizycznych, m.in. ze strony układów krążenia i kostno-stawowego oraz emocjonalnych (m.in. wstyd przed ćwiczeniem w miejscu publicznym - siłowni, basenie, fitness klubie itp.), aktywność sportowa osób chorych na otyłość olbrzymią (BMI 40+) może być ograniczona. Nie znaczy to, że nie powinny one trenować.

Elżbieta Zapała - Koordynator programów aktywności ruchowej Fundacji OD-WAGA, instruktorka fitness i nordic walking: Zachęcam osoby z BMI 40+ do uprawiania sportów, ale zawsze dostosowanych do ich indywidualnych możliwości. Dwie osoby o identycznym BMI mogą bowiem różnie zareagować na taki sam zestaw ćwiczeń. Pierwsza będzie mogła np. długo maszerować, a dla drugiej będzie to zbyt bolesne, bo np. nasilą się wówczas objawy zwyrodnienia stawów.

Rekreacja ruchowa ograniczona barierami fizycznymi i psychologicznymi powinna być prowadzona zawsze dwutorowo. Z jednej strony chodzi o opracowanie i wdrożenie odpowiedniego planu ćwiczeń, a z drugiej o wspieranie osoby ćwiczącej w pokonaniu jej obaw i lęków. Jako osoba chora na otyłość i jednocześnie instruktor fitness wiem jak trudno jest zacząć ćwiczyć bez podpory emocjonalnej najbliższych, pokonania wstydu i poczucia bycia gorszym.

Co jest ważne w treningu? W skomplikowanym procesie redukcji tkanki tłuszczowej najbardziej istotną rolę odgrywa tlen. To w jego obecności spalają się tłuszcze – nasz zasób energetyczny. Pamiętajmy jednak, że reakcja ta zaczyna się dopiero po ok. 30 minutach ćwiczeń. Dla osób chorych na otyłość najlepszą aktywnością jest wysiłek, w którym zużycie tlenu jest intensywne i który angażuje wiele mięśni jednocześnie. Bo im więcej mięśni, które pracują, tym większy pobór tlenu. Ważne jest, aby wysiłek był cykliczny, systematyczny i wytrzymałościowy.

Osoby z dużą wagą wyjściową, które chcą zredukować tkankę tłuszczową powinny zacząć od rekreacji opartej na ruchach naturalnych. Dobre są więc dla nich takie sporty jak np. nordic walking, marsz na bieżni, pływanie, jazda na rowerku stacjonarnym. Do tego rodzaju treningu warto włączyć także ćwiczenia z gamy pilates - kształtujących sylwetkę ciała i prawidłową postawę. W pilatesie ruchy wykonywane są powoli, precyzyjnie, nie ma tu żadnych zrywów, ani podskoków, co pozwala na rozciągnięcie, naprężenie, a na koniec rozluźnienie mięśni. Wielkim plusem ćwiczeń pilates jest nauka prawidłowego oddechu skoordynowanego z pracą ciała, którą nabywamy podczas treningu. Poprawnie wykonywane ćwiczenia pilates są niewielkim obciążeniem dla stawów i kręgosłupa, co przy dużej wadze jest bardzo ważne. Połączenie nordic walking i ćwiczeń pilates doskonale pozwala na przystosowanie się organizmu do większego wysiłku fizycznego.

Inną sportową propozycją dla osób z BMI 40+ jest aqua aerobic. Są to ćwiczenia earobowe polegające na wykonywaniu prostych ruchów i ich układów w wodzie. Woda sprawia, że nasze ciało staje się lżejsze, co ułatwia ćwiczenia i nie obciąża organizmu. Jest kilka rodzajów aqua aerobicu, a najpopularniejsze to: - typowy aqua aerobic, czyli trening w płytkiej, sięgającej do klatki piersiowej wodzie, przeznaczony głównie dla osób, które nie umieją pływać lub boją się wody oraz - hydro fitness, czyli intensywny trening w wodzie głębokiej sięgającej szyi.

Przypominam, że to, czy dane ćwiczenia/sport będą korzystne dla osób z BMI 40+ zależy od wielu czynników – tych już opisanych i innych, np. schorzeń dodatkowych poza otyłością, zażywanych leków itp. Dlatego też ostateczny wybór aktywności sportowej powinien być skonsultowany z lekarzem i trenerem fitness, rehabilitantem itp.

Jesteśmy z Wami każdego dnia – Magda Gajda z OD-WAŻNYM Zespołem

>>

14 września 2014r., w godz.11.00 – 17.00, na warszawskim Krakowskim Przedmieściu (między ulicami: Królewską i Karową) odbędzie się Piknik Inicjatyw Pozarządowych zorganizowany w ramach VII Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych. Fundacja OD-WAGA będzie promować swoją działalność podczas pikniku poprzez emisję fundacyjnego spotu.

>>

Edyta-Podsiadlo27 lipca br. zasnęła na zawsze Ś.P. Edyta Podsiadło z d. Parzuchowska – koordynator finansowy Fundacji OD-WAGA. Krucha, ale pełna energii Kobieta i Człowiek ogromnej siły, woli życia i optymizmu. Zasnęła nagle, po krótkiej, ale ciężkiej chorobie, tuż po swoich 46 urodzinach.

>>

Przeszczepienie komórek macierzystych, wynegerowanie nowej trzustki jako narządu, czy trzustka sztuczna? Która z tych metod może doprowadzić do całkowitego wyleczenia z cukrzycy? 24 czerwca 2014r., w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie, odbyła się konferencja pt. „Diabetologia 2014" będąca częścią Medycznego Programu Edukacyjnego realizowanego przez „Health Project Management". Wśród zaproszonych prelegentów znalazł się również prof. dr hab. n. med. Edward Franek, Ekspert Fundacji OD-WAGA.

>>